De coronapandemie beheerst deze dagen ons leven en heeft een grote impact op veel ondernemers. De crisis vraagt veel vindingrijkheid en flexibiliteit, zoals de stap zetten naar online ondernemerschap. Heb jij die stap al gezet? Of vraag je je af hoe je eraan begint? Want hoe trek je als ondernemer de aandacht op het wereldwijde web? In deze blogpost geef ik je daar graag een slimme en doeltreffende basis voor mee. Ik presenteer je: De Gouden Drie!
Een stevige en strategische basis voor jouw online ondernemerschap bouwen? Dat doe je met De Gouden Drie. Maak gebruik van deze digitale gereedschapskist die bestaat uit drie doeltreffende instrumenten: je website, je blog en enthousiaste klantenverhalen.
Daar hoort een woordje uitleg bij.
Begin met je website
Je website wordt weleens je ‘persoonlijke etalage op het internet’ genoemd. Daar presenteer je je aanbod. Het is je uitvalsbasis om aan je (online) bekendheid te werken en om je ondernemersverhaal te delen. Via die etalage ga je je diensten of producten voorstellen en je lezer warm maken om ze te kopen. Het is dus belangrijk dat ze er mooi en aantrekkelijk uitziet.
Aan welke schoonheidseisen moet je website dan voldoen?
Hij moet professioneel ogen en een moderne look hebben. Getalenteerde webdesigners en vormgevers kunnen je daar heel goed bij helpen. Ze weten welke kleuren bij elkaar passen, welke lettertypes prettig lezen en hoe ze jouw website op de beste manier vormgeven.
Maar alleen met een prachtige vormgeving ben je er nog niet. Ook de inhoud (content) telt zwaar door in het geheel. Je boodschap moet helder en duidelijk klinken. Lezen je webteksten (webcopy) vlot of staan ze bol van vakjargon waaraan je gemiddelde lezer kop noch staart krijgt?
Ziet je bezoeker in een paar seconden wie jij bent en wat je te bieden hebt? Weet dat je lezer kort van geduld is. Je hebt dus maar een paar seconden de tijd om hem te overtuigen. Een goede website maakt heel snel duidelijk wat je in de aanbieding hebt.
Verder zijn er nog een paar praktische en technische zaken waarop je moet letten. Is je website ‘responsive’? Dat betekent dat hij zich automatisch aanpast aan de grootte van elk scherm waarop je hem bekijkt. Is je site vlot vindbaar via Google of andere zoekmachines? En kun je hem snel laden zodat bezoekers geen seconden lang moeten wachten vooraleer ze hem zien verschijnen? Is de indeling van je website logisch en gebruiksvriendelijk? Zorg ook dat je lezer interessante content en copy gemakkelijk kan delen via zijn sociale media. Dat verhoogt je bereik, maakt je bekender en versterkt de interactie met de buitenwereld. Statistieken geven je dan weer een goed zicht op het aantal bezoekers en hun surfgedrag op je site. Je webdesigner weet er alles over. Wil je gemakkelijk aanpassingen doen en berichten posten? Vraag hem dan om een website voor je te bouwen die je zelf kunt beheren, bijvoorbeeld in WordPress of Wix. Laat hem gelijk ook je SSL-certificaat in orde brengen. Dan ziet iedereen dat jouw website veilig is.
Deel expertise en kennis via je blog
Oké, je website is helemaal in orde en ziet er prachtig uit. Dan ben je klaar voor de volgende stap. Starten met je blog. Dat is dé manier om handige en praktische informatie over je producten en diensten te delen op het web. Of je haakt in op vragen die je klanten je vaak stellen. Via deze blogposts laat je zien dat je een expert bent op jouw terrein.
Een blog zorgt voor dynamiek tussen je klant en jou. Jij bezorgt hem tips en weetjes. Je deelt je blogs via je accounts op de sociale media. Google wordt enthousiast over jouw nuttige inbreng en laat je stijgen in de ranking, waardoor je beter vindbaar wordt. Verwerk daarom de juiste zoekwoorden in je blogs.
Een blog biedt je dus heel wat kansen en mogelijkheden. Je wordt als ondernemer beter vindbaar via Google en je expertstatus stijgt, want je deelt nuttige kennis. Je bekendheid en je netwerk groeien. Je lezers worden klanten. Blogs schrijven is trouwens ook een fijne manier om dingen uit te proberen of af te tasten bij je publiek en klanten. Welke onderwerpen slaan aan? Waarop komt er wel of geen reactie?
Een belangrijke voorwaarde voor het succes van je blogpost is wel dat hij aantrekkelijk geschreven is. Lezen de teksten vlot en bieden ze interessante inhoud? En tot slot: post regelmatig een bijdrage, zo blijf je de aandacht van Google en je lezer vasthouden.
Laat je klant stoefen
Je website loopt op rolletjes. Je blogs vallen in de smaak en je wordt overspoeld met leuke reacties. Dan is het tijd om die mooie feedback vast te leggen in de vorm van een testimonial of klantenverhaal. Daarmee zijn we bij de derde ‘gouden stap’ beland: de persoonlijke ervaringsverhalen van je tevreden en enthousiaste klanten uitschrijven en delen op je website.
Wat moet er in een klantenverhaal staan? Je klant vertelt de lezer waarom jij het antwoord bent op zijn probleem. Hij legt uit hoe jij met jouw aanbod wist in te spelen op zijn behoeften. Hoe was de situatie van je klant voordat hij je dienst of product kende, en hoe erna? Welke oplossing bood jij en welk resultaat gaf dat?
Klantenverhalen hebben veel impact en kracht. Ze helpen potentiële kopers te overtuigen om jouw producten en diensten te kopen. We kijken nu eenmaal graag naar wat anderen doen en zeggen. Dus hoe meer mensen een product of dienst aanbevelen, hoe ‘veiliger’ we ons bij die aankoop voelen. De testimonial geeft je potentiële klant een laatste zetje om de koop te beklinken. En daarmee krikken ze jouw omzet omhoog.
Ook hier geldt weer: zorg ervoor dat je het verhaal van je klant helder en duidelijk op papier krijgt. Dat is een belangrijke voorwaarde om gelezen te worden en effect te hebben bij de lezer. Zien je teksten er goed uit? Dan bouw je aan je merk, je reputatie en je vindbaarheid, want Google houdt gelukkig nog steeds van kwalitatieve content. Tot slot: ook klantenverhalen lenen zich heel goed om via je sociale media te delen. In de vorm van een link naar het klantenverhaal op je site, of in verkorte vorm, zoals een quote.
Waar te beginnen?
Krab je na het lezen van deze blogpost in je haar?
Vraag je je af hoe je dit moet aanpakken en waar je moet beginnen?
Schrijven is inderdaad een tijdrovende en uitdagende opdracht. Maar geen zorgen, je kunt altijd een beroep doen op een professional die je hierin wil begeleiden. Of je besteedt gewoon meteen al je schrijfwerk uit aan een copywriter. De uren die jij daardoor uitspaart, kun je volop investeren in jouw corebusiness. Misschien nog niet zo’n slecht idee … 😉
Je webteksten een opfrisbeurt geven?
Starten met een reeks blogs?
Hoog tijd om je klantenverhalen eindelijk eens op papier te krijgen?
Copyright © 2021 - auteur: Manuel Lub
Comments